Jag får vibrationer i propelleraxen när jag drar på utöver ett ganska måttligt varvtal. Motorn och axel står rakt, axeln uppmätt ok, nu funderar jag på lagret. Cutlesslagret bytt för fem år och 150 timmar sedan. Är det det lagret som sitter framför propellern? Brukar det finnas ytterligare ett lager innanför tätningen i rörets framända?

5 Responses to Propellerlager
  1. God morgon!

    Cutlesslagret är helt rätt det som sitter direkt framför propellern. Om du tar ett rejält tag i propellern och rycker i sidled får det endast finnas ett mycket litet glapp. Bytt lager håller å andra sidan en halv livstid så länge det är rätt gjort.
    I framändan hänger axeln i tätningen och vidare i motorn.

    Jag antar att axeln är rak och att motorkuddarna är ok.

    Vad har du för motor? Vad är det för årsmodell på båten?
    Om du haft en albinmotor i båten har du 25mm axel. Om man då tar och monterar en Volvomotor så ska det egentligen sitta en 30mm axel.

    Det går med 25mm, jag har själv så men det är inte rätt så att säga.
    Klen axel kan upplevas mer vibrationsbenägen.

    • Båten är från 1970 ca, motorn är en Vetus m3\28, axeln är 25mm.,motor och axel nymonterade 2012.
      Axeln är uppmätt på båtfirma,alldeles rak, motor kuddarna antar jag är ok.
      Nu har jag kollat,det sitter inget lager i röret bakom axeltätningen. Om man sätter in ett cutlesslager i röret,då blir ju axeln lagrad på mitten vilket skulle kunna dämpa vibrationerna Lagret i själva tätningen kan inte bli lika stabilt som ett som sitter i röret. Vad tror ni om det?

  2. Finns mycket som kan vibrera, men skulle jag vara du så skulle jag nog ta bort hela axel och inspektera denna. Kolla balansen på axel och propeller. Vet inte om du har ngn typ av vibrationsdämpning mellan axel och motor. Jag monterade aquadrive med stödlager när jag bytte motor. Bytte inte axeln då, men fick byta den året därpå då den var lite skev.

  3. Det finns vibrationer o sen finns det vibrationer. Har vibrationerna blivit värre det sista eller har dom alltid varit så här?

    Att sätta ett cutlesslager till är ingen vidare bra ide, dessa är vattenkylda och det finns förvisso vatten i stävröret men inget större utbyte då axeln tätar ganska ok. Risken är att lagret går varmt.

    Jag skulle börja med att be någon som installerat samma motor kolla på det, en seriös motorfirma är här guld värd då dom vet vad som är normalt eller inte.
    Albin 25 är en jäkla bra resonanslåda trots allt.

    Nästa steg är att sätta något mellan motor och axel. Här finns det både dyra och inte så dyra lösningar. Personligen ligger min motor exakt på nollplan mot axel och därför har jag valt en speciell plastback och tar bort en del av motorvibrationer.
    Capella marin brukar ha många lösningar.

  4. Vi har haft problem med vibrationer, från början närmare 5mm i sidled..

    Vi demonterade axel och propeller,lämnade in hos propellertrim och fick veta att axeln var krokig sen en tidigare grundstötning av förra ägaren, fick den riktad hos capella marin, dom kollade även propellern som var i princip ny och såg helt fin ut, ett blad visade sig ha lite annan kupning än de andra två men både capella och propellertrim sa att det inte borde märkas då det var så lite, så låga varvtal och så låg effekt.

    Återmonterade allt och riktade upp motor och axel ordentligt, men den svajade ändå nån millimeter, upptäckte efter mycket mätande att axelflänsen som skruvas mot backslaget var en liten aning skev (nånstans mellan 0.05 och 0.10mm, gissar runt 0.07mm konstant glapp på 1/5del av flänsen, mätt med bladmått) precis vid ena skruvhålet, när vi måttat in allt korrekt och sen skruvade ihop det så blir det ju glappfritt men flänsen och även axeln blev ju lite snett p.g.a detta. Shimsade det med vanlig aluminiumfolie och vibrationerna minskade ytterligare, men det var fortfarande kvar 1-2mm i rörelse på axeln.

    I vintras lämnade vi in propellern på propellertrim igen, sa att det fortfarande var vibrationer och att dom får fixa det. Ett blad hade en fel kupning, ett annat ”hängde” (deras ord), detta gjorde att det blev ojämnt tryck på propellern som i sin tur ledde till att axeln böjde sig lite under last, dessutom var det en viss obalans viktmässigt som dom har mätt upp och fixat, sa även att det tyvärr inte är helt ovanligt med liknande även på nya propellrar men att det oftast inte märks.

    I.o.m detta så är axeln nu helt stabil, kan inte se eller känna några nämnvärda vibrationer / rörelser i själva axeln längre.

    Dock har nog vibrationerna gjort att cutlesslagret vi monterade förra sommaren slitits ut i förtid, tror vi har ett kännbart glapp nu.


[top]

Leave a Reply